Op dit moment zijn fantasy boeken en verhalen erg populair, met name bij oudere kinderen en young adults. De fantasie van de schrijver is in het bijzonder de toegevoegde waarde bij dit genre. Bovennatuurlijke wezens, wonderlijke taferelen en in veel gevallen het symbolische onderscheid tussen goed en kwaad zijn belangrijke onderdelen van fantasy verhalen.
De personages hebben vaak iets fabelachtigs. Vergeet niet om hun omgeving en achtergrond daar ook bij te betrekken. Een vreemd wezen woont niet gewoon in een huis of in een boom. Zeker wanneer het een zelf verzonnen wezen is. En daarmee kom je al gelijk de eerste valkuil tegen. Je lezer moet de door jou verzonnen wezens en hun achtergrond wel accepteren. Als je lezer gaat twijfelen aan de geloofwaardigheid van de door jou gecreëerde wereld, dan haakt hij af. Dat geldt ook voor het einde van je verhaal. De overwinning op het kwaad moet geloofwaardig zijn en niet zomaar uit de lucht komen vallen. Een zogenoemde ‘deus ex machina’ (Latijn: god uit een machine) leidt tot een onverwachte of bovennatuurlijke ontknoping. De plot van een verhaal komt plotseling uit de lucht vallen. Dit wordt door veel critici niet zo gewaardeerd. Het tast de geloofwaardigheid aan en getuigt van een gebrek aan vindingrijkheid.
Een tweede valkuil is het gebruik van te veel clichés. Draken, elfen en dwergen hebben we eigenlijk wel gehad. Evenals het hoofdpersonage (een jongen of een meisje) dat afstamt van een tovenaar, koning of halfgod. De kunst zit hem in het bedenken van iets nieuws.
Tot slot moet je ervoor oppassen dat je niet te veel gaat uitleggen. Sleur je lezers mee in de wondere wereld die jij hebt bedacht en zorg dat ze daarin geloven. Net als bij de beeldvorming van menselijke personages kan het ook een hulpmiddel zijn om de verschillende levenstypes die voorkomen in je verhaal te omschrijven. Teken daarnaast voor jezelf een plattegrond van jouw gecreëerde wereld met een uitwerking van de verschillende levensvormen en wezens. Hiermee voorkom je dat je zelf verdwaalt in je eigen decor.