Wanneer je in eigen beheer uitgeeft, zul je in de meeste gevallen ook zelf voor promotie moeten zorgen. Een van de dingen die je kunt doen is een persbericht sturen naar dagbladen, huis-aan-huisbladen, redacties van tijdschriften of radio en tv, verenigingen, instellingen of andere specifieke doelgroepen (zeker als het om een informatief boek gaat).
Kortom alle kanalen waarvan jij hoopt dat ze je persbericht zullen oppikken en geïnteresseerd raken in je boek.
Een persbericht is niet zomaar een mailtje. Een persbericht moet zo geschreven zijn, dat de redactie van bijvoorbeeld een regionale krant hem ongewijzigd kan plaatsen. Schrijf je persbericht in Word, en sla het daarna op als PDF. Wanneer je een persbericht verstuurt, richt je dan tot de redactie, en benoem daarbij de intro van je persbericht. Het persbericht zelf stuur je dan als bijlage in PDF mee. Iedere ontvanger kan het dan opslaan, uitprinten of doorsturen naar de juiste persoon.
Kop
De kop van je persbericht moet in een paar woorden duidelijk maken waar het om gaat:
Zwolse schrijver debuteert met bloedstollende thriller
Geen punt aan het eind! Dat ‘Zwolse’ doet het altijd goed, vooral in regionale dagbladen en huis-aan-huis bladen in je eigen woonplaats en omgeving.
Intro
De intro begin je met je woonplaats (in hoofdletters), gevolgd door een streepje
ZWOLLE –
De intro zelf is een toelichting op de kop, aangevuld met enkele details. In maximaal zes regels geef je antwoord op de volgende vragen: wie, wat, waar, wanneer en waarom. Voor de intro gebruik je vette letters (bold).