Momenteel zijn literaire thrillers erg geliefd bij zowel mannen als vrouwen. De opbouw, de spanning en de plot zijn bepalend voor de kwaliteit van een thriller. Een spannend verhaal zonder climax is natuurlijk ondenkbaar. De plot is immers het ultieme hoogtepunt van je verhaal dat de verbinding legt met de opening van je boek. Wanneer je die twee elementen niet duidelijk aan elkaar koppelt, dan verliest je verhaal zijn kracht.
Allereerst is het van groot belang dat je verhaal klopt. Research is dan ook onvermijdelijk. Verzin niet zelf hoe een patholoog anatoom te werk gaat, maar zorg dat je het weet. Praat – als je daar de gelegenheid voor hebt – met mensen die daar ervaring mee hebben of probeer dat op een andere manier te achterhalen. Datzelfde geldt voor de gebruikte moordwapens. Weet waar je over praat, anders val je binnen een paar bladzijden door de mand bij lezers die wél weten hoe het zit. Bij chiklit is het zaak om een hoofdstuk op het hoogtepunt te laten eindigen, bij een thriller is het daarentegen van belang dat je ieder hoofdstuk eindigt met een zogenaamde cliffhanger.
Je hoofdpersonage mag het niet gemakkelijk hebben. Laat merken hoe moeilijk hij het heeft zodat je lezer met hem meeleeft. De frustratie van je hoofdpersonage moet overslaan op je lezer. Dat bereik je onder andere door verwarring te zaaien. Omdat je hoofdrolspeler telkens op het verkeerde been wordt gezet, zullen je lezers ook gefrustreerd gaan zoeken naar de dader. Er zijn misschien verschillende mogelijke daders, maar wat nog veel interessanter is: wat is zijn motief?
De uiteindelijke ontknoping moet verrassend zijn, maar moet wél kloppen. Wanneer de lezer terugbladert en ziet dat hij inderdaad aanwijzingen heeft gelezen die hij over het hoofd heeft gezien, wint je hoofdpersonage aan populariteit. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat de lezer het eerder weet dan je hoofdpersonage. Je hoofdpersonage mag niet teleurstellen, hij is de held van je verhaal.
Een literaire roman of novelle mag rustig doorkabbelen. Een thriller niet. Houd de vaart erin, sleep je lezers aan de haren mee in je verhaal en probeer te voorkomen dat ze je boek wegleggen. Een van de manieren om dat te bewerkstelligen is ervoor te zorgen dat je geen overbodige details beschrijft. Bij geen enkel ander genre is schrappen zo belangrijk als juist bij thrillers. ‘Kill your darlings’, een veel gebezigde term, die met name van toepassing is op thrillers. Schrap overbodige personages, zelfs wanneer dat betekent dat je je hele manuscript moet herschrijven. Zwakke punten in je verhaal achtervolgen je tot het eind. En als dat teleurstellend is, geldt dat uiteindelijk voor het hele boek.