Wanneer je er niet in slaagt of er niet voor kiest om je boek uit te geven via een reguliere uitgever, dan is er de mogelijkheid om het in eigen beheer uit te geven. Je kunt daarvoor gebruik maken van verschillende uitgevers die volgens heel andere voorwaarden werken dan de eerder genoemde reguliere uitgevers. En dat je in eigen beheer ook zeer succesvol kunt zijn, is wel bewezen door Sonja Bakker die van haar boek Bereik je ideale gewicht! maar liefst 400.000 exemplaren heeft verkocht.
Een goede uitgever neemt alle kosten voor zijn rekening: redactie, opmaak, marketing en verkoop. Jij levert het manuscript aan, de uitgever doet de rest. Het financiële risico ligt volledig bij de uitgever. Zij gaan pas verdienen aan je boek nadat er honderden van verkocht zijn. Daarom zijn ze vanzelfsprekend veel strenger en accepteren maar weinig manuscripten. De lat ligt hoog; maar weinig schrijvers krijgen een contract bij een dergelijke uitgever.
Toch zie je steeds meer uitgevers die wél bereid zijn om jouw boek te gaan uitgeven. Sterker nog: die altijd bereid zijn om jouw boek uit te geven. Je manuscript wordt niet of nauwelijks beoordeeld op kwaliteit, je kunt er dus vrijwel zeker van zijn dat je boek gepubliceerd kan worden. Maar daar zitten wel wat haken en ogen aan. Zij investeren niet in jouw manuscript, maar geven het wel uit. Bedenk daarom dat deze uitgevers dit niet voor niets doen. Ook zij willen een graantje meepikken; het is immers hun verdienmodel, hun bron van inkomsten.
Steeds meer schrijvers kiezen ervoor om hun boek zelf te gaan uitgeven, zonder uitgever die ertussen zit. Wanneer je je boek in eigen beheer uitgeeft, zal het in verreweg de meeste gevallen op bestelling worden geprint: printing on demand (pod). Dat betekent in de praktijk dat er niet offset gedrukt wordt in een oplage van vijfhonderd of meer, maar dat er mondjesmaat geprint wordt, op bestelling dus. Als je niet goed weet hoe je alles moet doen, kun je de hulp inroepen van bedrijven die hun diensten aanbieden om je daarbij te helpen. Pumbo is daar een voorbeeld van. Ze helpen je met alles om jouw boek te publiceren. Wil je het simpel houden, dan lever je je teksten aan en laat je het op die manier drukken. Maar je kunt ook gebruik maken van extra diensten door je manuscript te laten redigeren door een professionele redacteur. Ook kunnen zij je helpen wat betreft de opmaak van het omslag of het binnenwerk. Denk bijvoorbeeld ook aan het aanvragen van een ISBN en het benaderen van verschillende verkoopkanalen, aanvullende diensten als promotie of het maken van een e-book. Maar aan alles hangt natuurlijk een prijskaartje. Wat je uitbesteedt, is immers duurder dan wat je zelf doet. Anderzijds weet je dan wel dat het door een professional wordt gedaan. Schrijven is een kunst die niet iedereen beheerst, maar datzelfde geldt ook voor vormgeving, redactie, promotie en marketing. Zelf doen is de voordeligste optie, maar niet altijd de beste.